Kāpšanas rotaļu piemēri
17. maijs, 2015 pl. 21:40
Iepriekš rakstījām par kāpšanas sienu izmantošanu rotaļā. Šeit vēlos
atgādināt, ka runa ir par kāpšanu bez drošības ekipējuma pa traversa
sienām (kāpšana notiek uz sāniem un nevis uz augšu) vai lielu sienu
apakšējā daļa - augstumā līdz 2,5 - 3m un maziem bērniem šo augstumu var
samazināt. Apakšā ieteicams palikt mīkstos paklājus, vēlams bez
spraugām strap tiem.Spēļu un uzdevumu piemēri:
- Kalni ieleja klintis Dalībniekus nostāda vienā rindā vienu aiz otra perpendikulāri kāpšanas sienai. Šī rinda ir „ieleja”. Pa labi no rindas uz kāpšanas sienas ir „Kalni”, pa kreisi „klintis”. Pēc komandas dalībniekiem jāskrien un jānostājas vienā no 3 punktiem. Uzdevumu var apgrūtināt liekot izpildīt papildus uzdevumus, piemēram, pēc komandas „maiņa” dalībnieki paliek tajā paša punktā tikai samainās vietām. Uzdevumu var veikt ar „izslēgšanas” metodi, pēdējam dalībniekam, kas uzkāpj uz sienas izstājoties no spēles.
- Atmiņas spēle 4x4–sienas vienā galā novieto bloknotu, kurā vairākos
variantos ar dažādiem zīmējumiem aizpildītas rūtiņas 3x3 vai 4x4.
Dalībniekam jāaizkāpj līdz bloknotam jāatceras zīmējums un jāmēģina
pārzīmēt starta vietā. Variantā 4x4 pēc pieredzes ir nepieciešami vismaz
4-5 piegājieni. Uzvar ātrākais un precīzākais.
- Pievieno aizķeri–pirmais dalībnieks izdara kustību uz sienas, otrais to pašu kustību + savējo, trešais pirmās divas+ savējo u.t.t. līdz kāds nespēj atkārtot visas kustības. Spēle sākas no sākuma
- Knaģu pārvietošana–uz virves sienas vidū nostiprināti 2 krāsu knaģi ai citi priekšmeti. Dalībnieki pēc kārtas aizkāpj līdz sienas vidum, paņem vienu knaģi un nes to uz starta vietu. Uzvar komanda, kas visātrāk izpildījusi uzdevumu.
- Miera kauss–uz sienas dažādās vietās uzlīmē līmlentas gabaliņus ar numuriem no 1-10 sajauktā secībā. Dalībniekam jāpiesit ar roku pie visiem cipariem, nenokāpjot uz zemes.
- Jānis saka –norāda specifisku kustību–visi nostājas uz sienas. Vadītājs komandē , piemēram, Jānis saka „noliekam kreiso roku uz sarkanās aizķeres”, Jānis saka: „paceļam labo roku uz dzeltenās aizķeres” u.t.t. Ja kāds nokrīt vadītājs ar to mainās vietām.
- Maršruts ar auklas ierobežojumu–nostiprinot auklu visas sienas garumā ap aizķerēm varam dinamiski mainīt izmantojamo sienas augstumu un aizķeru skaitu
- kāpšana ar aizsietām acīm–kāpējam aizsien acis un uzdevums ir notraversēt visi sienas garumu. Sadaloties pa divi otrs dalībnieks var teikt priekšā, kur jāliek rokas un kājas, atvieglojot uzdevumu
- Šķēršļi –uz sienas izvieto dažādus šķēršļus, kas nevar savainot kāpējus nedz kāpjot, nedz krītot ar vai uz tiem, piemēram, virves cilpas, kurām var līst cauri,peldēšanas nūdeles, kam var kāpt pāri vai līst pa apakšu
- Krustvārdu mīklas un zīmējumi–spīdīgā plēvē ielaminējiet baltu papīru (tā var būt krustvārdu mīkla, matemātikas vai valodas uzdevums), uz kura var zīmēt,rakstīt, rēķināt vienlaicīgi atrodoties (traversējot) pa kāpšanas sienas. Pēc nodarbības notīriet ielaminēto loksni un tā ir gatava nākošajam uzdevumam
- Twisters - Metamie kauliņi, kustība, krāsa–uz lapas 1 kolonā uzrakstam 6 krāsa, kas sakrīt ar aizķeru krāsām, 2 kolonā dažādas kustības vai locekļu daļas, piemēram, labā roka, kreisā kāja. Vadītājs met metamo kauliņu, ar vienu skaitli nosakot kustību, ar otru aizķeres krāsu kur dalībniekiem ir jānostājas. Ja kāds nokrīt vadītājs ar to mainās vietām.
- Olimpiskais traverss–lai dalībnieki fiksē katru savu kāpienu pa sienu. Uzvar tas, kurš atskaites periodā nokāpis vislielāko attālumu
- Klusums–dalībniekiem jākāpj pa sienu pēc iespējas klusāk! Tas nozīmē, kad dalībnieks precīzi novieto kājas un domā par nākamo kustību. Pār katru kļūdu varam piešķirt pa vienam burtam no vārda „K-L-U-S-U-M-S”. Kas pēdējais savāc visus burts, tas ir uzvarējis.
- Peles aste. Aiz biksēm aizāķē virves galu ( 0,5-1m) dalībniekiem jātraversē siena, lai virves gals visu laiku pieskartos zemei. Mainot virves garumu uzdevums paliek vieglāks vai grūtāks
- Klusais telefons ar zīmēšanu uz muguras–dalībnieki nostājas uz sienas, pirmais raksta otrajam uz muguras vārda burtus pa vienam, otrais to pašu atkārto trešajam u.t.t. Pēdējam jāmēģina saprast kāds bija rakstītais vārds
- Laiks uz sienas - kurš ilgāk – līdzīgi kā 12 tikai fiksē laiku uz sienas vai arī ilgāko laiku, kuru dalībnieks spējis nokāpt nenokrītot
- Dažādi traversa veidi:
- Ar kājām pa zemi, rokas uz sienas–kājas liekam gar pašu sienu cieši vienu aiz otras, rokas brīvi izvēlas dažādas aizķeres
- Brīvā formā–ar rokām un kājām pa sienu, bez papildus nosacījumiem.
- Rokas krustā–katram rokas pārtvērienam jābūt aiz rokas, kura satvērusi aizķeri.
- Rokas un kājas krustā–tas pats kas iepriekš + līdzīgs nosacījums kājām
- Mainot rokas uz aizķeres–jāmaina rokas uz katras aizķeres pie kuras turamies
- Mainot rokas un kājas uz aizķeres-tas pats kas iepriekš + līdzīgs nosacījums kājām
- Korķi uz aizķerēm rokām un kājām–uzdevums, kas māca precīzi novietot kājas uz aizķerēm. Novietojiet uz aizķerēm korķus vai citus nelielus priekšmetus. Uzdevums ir kapjot un liekot kājas uz šīm aizķerēm, nenogāzt priekšmetus
- Priekšmetu nešana uz kājām-uz katras kājas purngala novieto kādu priekšmetu, kāpjot tas nedrīkst nokrist
- Vienādo kāršu atklāšana-aiz aizķerēm nostiprina spēļu kārtis pa pāriem. Kāpjot jāatklāj kārtis un jāatrod tām pāris
- Ar pēc iespējas mazāk aizķerēm–dalībnieki pēc kārtas traversē pa sienu un katrā piegājienā aizlīmē ar līmlentu vienu aizķeri. To skaits samazinās un maršruts paliek ar vien grūtāks. Cits variants dalībnieki paši izdomā maršrutus un mēģina pārvarēt sienu izmantojot pēc iespējas mazāk aizķeres.
- Priekšmetu transportēšana-baloni, bumbas, ar vienu roku, ar vienu kāju
- Kopēšana–otrais dalībnieks mēģina atkārtot pirmā izieto maršrutu.
- Drēbju apmaiņa–dalībnieki uz sienas mainās ar cepurēm, šallēm u.t.t.